Valg av åre, er noe som opptar de fleste padlere. Vi har snakket litt med Erik Bentzen, som i tillegg til å være daglig leder på Milslukern, også er en av Norges mest erfarne og allsidige padlere. Det være seg, havkajakk (Erik vokste opp i havgapet i Vesterålen), flattvann eller surfski (som han begynte med da han kom til Oslo for over 20 år siden). I dag er Eirik også en meget habil konkurransepadler på nasjonalt nivå.
Generelt
Lengden på kajakkåren er det viktigste, men du bør også tenke på hvilken type åre og hva som er ditt behov. Milsluker’n Sport anbefaler padlere å kjøpe en åre som er tilpasset deg etter ferdigheter, teknikk, kroppshøyde og hvilken kajakktype du har.
Det vanligste spørsmålet for nye kajakkpadlere er hvor lang åren skal være. Det enkleste svaret er at man skal kunne holde rundt årebladet med armen strak opp. Men det er bare helt i starten. Etter noen timer i kajakken, når padlingen begynner å sitte og kajakken går den veien den skal, er det på tide å fundere på geometrien i åren. Da er andre alternativer aktuelle.
Årelengde
For en lav og smal tur- eller havkajakk begynner årelengden på 210- 225 cm. For noen år siden var lengden 220-230 cm, men trenden går mot kortere og lettere årer. En kajakk som er bred, har høyt dekk og lav sits som dermed krever en lengre åre.
Høy padlefrekvens betyr kortere og raskere tak. En slik teknikk er effektiv uten å være for anstrengende, men her kreves en kort åre og små blader. Lav frekvens betyr lange, kraftfulle tak, og da har man en lang åre som forlenger årens vei i vannet. Velg en kortere åre hvis kajakken vandrer med baugen, eller hvis du blir sliten.
Tradisjonell åre eller vingeåre?
Vi skiller mellom to typer årer:
- Europeisk åre
- Vingeåre
Kort sagt:
- Standardåre er bra til elvepadling og hav.
- Vingåre er best til trening og mosjon, men er blitt svært populær til havpadling.
- Årer med liten vinkel og små blader er best til langturer. Men med litt trening kan du bruke en åre til alt.
Europeisk åre er enklest
Det enkleste for deg som skal begynne å padle, er den vanlige europeiske åren. Ikke fordi den er best, men den er lett å bruke de første gangene du skal padle. Den gir god fremdrift og er lett å håndtere. Etter at du har padlet en stund med en slik åre, er det greit å prøve ulike bladtyper, vinkler, lengder og materialer for å finne en åre man trives med.
Vingåre krever mer
For deg som er vant til å padle med standard åre, kan overgangen til vingåre bli litt vanskelig. Disse årene krever en noe annen teknikk, slik at det første inntrykket ikke nødvendigvis blir riktig.
Å konvertere til denne type åre kan være vanskelig for enkelte. For andre blir dette et teoretisk valg, som er basert på om åren passer din teknikk, ditt bruksområde og ikke minst om fordelene er så store at det er verdt å gå over til vingåre.
Formet som en flyvinge
Men vingeåren har kommet for å bli. Vingeåren er en svensk oppfinnelse, men bladgeometrien ble forbedret av legendariske Einar Rasmussen. Vingeåren er formet som en flyvinge, og det er mange teorier om hvordan vingeåren fungerer. Men uansett hvordan man forklarer denne typen åre, for eller imot, er den bedre enn en tradisjonell hvis den blir brukt på riktig måte. Det er lettere å padle teknisk riktig med vinge, fremfor en tradisjonell åre. Et typisk vingeåretak begynner på samme måte som med en standardåre; langt fremme og nærme kajakken. Forskjellen er at vingåren går i en liten vinkel ut fra kajakken, mens en tradisjonell åre går parallelt med kajakken. Vingeåren tvinger padleren til å bruke større deler av over- kroppen som rygg- og magemuskler. Vingeåren får frem en mer effektiv utnyttelse av kraften som brukes for å dra kajakken frem (fremdriftstak). Vi konkluderer med at vingeåren har et bedre grep i vannet, og du utnytter draget maksimalt.
—————–
Noen tips og råd på vannet
Skal du padle på ekspedisjon, bør du velge en kajakkåre med små blader. Husk padlehansker; de er svært effektive. De holder varmen på kalde dager, og du kan gripe direkte mot åreskaftet. På langtur bør du bruke padlehansker og pulsvarmer selv i mildt vær, som en sikring mot senebetennelse i håndleddet. For stor vinkel mellom bladene kan også være en belastning for håndledd. Brasca Sports kajakkårer har blitt designet ved bruk av det siste innen teknologi som er tilgjengelig. Brasca står for kvalitet og styrke.
Vi har et stort utvalg av kajakkårer, bladstørrelser, skaft og kvalitet. Kom innom og snakk med en av våre kvalifiserte medarbeidere. Lykke til!
Her er en oversikt over hva Milslukern tilbyr på åresiden:
Vekt (gram), fra | Delbar | Vingåre | Høy eller lav åreføring | Store, Middels eller små blad | Carbon/ Glassfiber | |
Bracsa 1 | 620 | JA/NEI | JA | HØY | L/M | C |
Bracsa children | 750 | JA/NEI | JA | HØY | S | C |
Bracsa FW | 600 | JA/NEI | JA | HØY | S | C |
Bracsa Hurricane 20% | 900 | JA/NEI | NEI | HØY | M | CG |
Bracsa Hurricane 60/100% | 840 | JA/NEI | NEI | HØY | M | C OG G |
Bracsa III | 750 | JA/NEI | JA | HØY | S | C |
Bracsa IV | 580 | JA/NEI | JA | HØY | M/L | C |
Bracsa IV Surfski | 580 | JA/NEI | JA | HØY | S/M | C |
Bracsa VII | 660 | JA/NEI | JA | HØY | C | |
Bracsa XI van Deusen | 570 | JA/NEI | JA | HØY | C | |
Prijon Rim Ardeche | 1100 | NEI | NEI | Plast og alu skaft | ||
Prijon Rim Pacific | 1290 | NEI | NEI | M | Plast og alu skaft | |
Prijon Rim Bambino | 1080 | NEI | NEI | JR | Plast og alu skaft | |
Prijon Rim Indina | 890 | NEI | NEI | Plast og alu skaft | ||
Prijon Cobra | 1100 | NEI | NEI | Plast og alu skaft | ||
Prijon Bora | 970 | NEI | NEI | M | ||
Tailwind Evening | 1180 | JA | NEI | HØY | M | TRE |
Werner Athena | 553 | JA | NEI | LAV | S | C |
Werne Little Dipper | 629 | JA | NEI | LAV | S | C OG G |
Werner Camano | 694 | JA | NEI | LAV | M | C OG G |
Werner Cyprus | 574 | JA | NEI | HØY | M | C |
Werner Kalliste | 574 | JA | NEI | LAV | M | C |
Werner Shuna | 673 | JA | NEI | HØY | M | C OG G |