Det nærmer seg årets store mål og mosjonsmesterskap på terrengsykkel: Birkebeinerrittet og Ultrabirken. Ole-Christian kommer her med sine tips på dekkfronten.
Birkenhelgen på sykkel er for veldig mange årets hovedmål. Her kjempes det for å slå sine egne målsetninger, naboer, kollegaer, venner eller for å vinne hele rittet. Vi kommer med flere tips frem til rittet, men starter med dekkvalg. Vi deler opp i Birkebeinerrittet og Ultra. Så skal du sykle Ultra er det bare å bla nedover. Jeg har særlig testet dekk på sleipt føre for Ultrabirken. Da stort sett på glatte steiner og røtter som på bilde her.
BIRKEBEINERRITTET:
Det som gjør det vanskelig for mange å velge dekk til Birken er ikke at det det er så vanskelig underlag. Det er mer fordi det er er årets viktigste ritt, så man vil ikke gjøre det feil. Man vil ha det så lett som mulig, men uten å punktere. Så det handler mye om hvor mye risiko ønsker man å ta.
Birkebeinerrittet er som alltid en løype med veldig fint underlag. Egentlig er det eneste stedet man kan trenge litt ekstra mønster og tykkelse på dekkene ned mot første terrengparti.
I Birken velger man også stort sett samme dekk uansett føre, her er det raske dekk som gjelder om det er tørt eller vått.
Noen generelle tips:
- Kjører du stiv gaffel kan det være lurt med et dekk med mye volum foran. For eksempel Specialized Renegade 2.3.
- Er du av den litt nervøse typen utfor, så gå for dekk med litt mønster og volum foran. For eksempel Vittoria Peyote, Schwalbe Rocket Ron
- Punkterer du ofte eller har en hard kjørestil? Styr unna de letteste dekkene og velg litt tryggere alternativer.
- Prøv dekkene før rittet! Ikke stå på start uten å ha testet det på en tur eller flere først.
Her er 3 dekk jeg ville vurdert selv:
Schwalbe Thunder Burt:
Dette er et dekk som ruller veldig bra og jeg synes det er et knall dekk. Her har man lite knaster i midten og ok sideknaster. Finnes i diverse varianter, men kjører man slangeløst ville jeg brukt SnakeSkin. Kjører man derimot slange kan man like godt gå for LiteSkin varianten. Finnes også i forskjellige bredder, men her kommer det litt an på hva man liker selv. Kjører du stiv gaffel ville jeg hatt 2.25. Kan kjøpes her: Milslukern.no
Vittoria Mezcal:
Vittoria har kommet med en ny serie dekk (les mer om dette lengre ned under Ultra). Her er det overraskende mye bra dekk. Mezcal er et dekk som ruller bra som har bra med knaster. Så ønsker man et raskt dekk som er litt mer punkteringssikkert enn Thunder Burt i rullebanen er dette et veldig godt valg. Ville nok valgt vanlig utgave og ikke TNT (forsterket) for vanlig Birken. Fordi det vanlige dekket er mykere og bedre å kjøre på. Kan kjøpes her: Milslukern.no
Specialized Renegade:
Et veldig godt dekk fra Specialized til Birkenbruk. Triller bra, bra grep og man kan få det med bra volum. Om man velger det i 1.95 eller 2.3 er jo en smakssak, men med stiv gaffel hadde jeg kjørt 2.3 foran. Kan kjøpes her: Milslukern.no
Hva hadde jeg selv satt på?:
Jeg hadde nok kjørt Thunder Burt i Snake Skin-versjon bak og Vittoria Mezcal foran, skulle jeg kjørt Birken i år. Husk likevel som jeg nevnte i innledningen. Å velge dekk til Birken er ikke så vanskelig, det kryr av gode Birkendekk. På Birken er man ikke avhengig av myk gummi, bare at det ruller godt.
Ultrabirken:
Ultrabirken stiller naturlig nok litt andre krav til dekk og er derfor også litt mer moro. Det som er ekstra vanskelig er jo at man ikke vet helt hvor det skal gå. Det man derimot vet er at det går på fjellet og noen ting kommer man ikke unna uansett hvor mye flyt det blir:
- Sjansen for at det er litt vått er stor.
- At det blir et gjørmebad er veldig lite sannsynlig, da stiene i området der ikke blir seig-gjørme, nesten uansett hvor løst det er. Så noen grove gjørmedekk vil det ikke bli behov for. Hvertfall vil ikke jeg kjøre det uansett hvor vått det blir.
- Jo lengre bak man stiller, jo sleipere vil det bli ved fuktig/vått føre.
- Det er mye stein man kan punktere på, særlig når man er sliten og begynner å kjøre «i gjennom» steinene.
- Det vil bli fraktpartier på grus, så dekk med veldig myk gummi, det vil si stidekk, utgår da det koster for mye krefter å sykle på.
Jeg har testet litt dekk på våte/sleipe forhold de siste 2 månedene. Å teste dekk for tørt føre er liksom ikke så mye vits for da vet man hva som funker +/- . Særlig har jeg brukt mye de nye Vittoria dekkene den siste tiden og det er dekk her som har overrasket meg VELDIG. Her deler jeg opp på merker og modeller man kan vurdere til Ultra:
Vittoria:
De nye Vittoria dekkene har overasket stort. Når Vittoria lagde dekk under navnet Geax, var det ikke helt det store. Det virker som om de fant ut at de ikke kunne lage drittdekk når de skulle ha sitt eget navn på. Geax hadde et par ok dekk de også, men ikke i nærheten av det som nå har kommet.
Barzo:
Dette er nok det dekket som har overasket meg mest på lang tid. Litt fordi jeg ikke hadde store forhåpninger, faktisk var det Wengelin som nevnte at dette var gode dekk. Så da måtte jeg jo teste og siden den gang har nok dette blitt mitt nye favorittdekk for konkurranse/sti/rundbane bruk. Det sitter overaskende bra selv på vått til å være et rundbane-dekk. De skarpe knastene bare biter seg fast i underlaget. På vått litt sleip jordbunn er det helt sjukt hvor bra grep det er i dekket. På de 2 siste turene mine nå har det vært så vått som det blir i skogen. Det klorer seg fast til både stein og røtter uten å bli tregt på grusen. Det skal sies at det triller ikke like lett som en del andre dekk, for eksempel Rocket Ron. Som et allround konkurranse-stidekk er det helt rått. Er også topp som et fordekk i kombinasjon med mer lettrullende dekk bak.
Finnes i TNT versjon og vanlig, begge kan settes opp slangeløst. Til Ultra ville jeg nok valgt TNT som tåler litt mer, men det er også litt tyngre. En annen ulempe er at det vanlige dekket er mykere og mer behagelig å sykle på. Så man kan også vurdere å sykle med TNT bak og vanlig foran. Selv har jeg gjort det nå på testene mine.
Største ulempen med dette dekket så langt er at jeg ikke helt klarer å bestemme meg for hvor bra det ruller i forhold til andre dekk. Skal ta en test på dette til uken. Kan kjøpes her: Milslukern.no
Mezcal:
Nytt mønster på gammelt navn. Dette er et terreng tørrværs dekk. Knastene sitter tett og dette er et dekk som føles lettere å sykle på, enn hva vekten tilsier. På Ultra hadde jeg nok ikke syklet med dette foran, men bak i kombinasjon med Barzo trur jeg er helt rått.
PS: Vittoria har også et dekk som heter Payote. Dette har jeg syklet mye på og også dette er et bra dekk, men synes det er litt for tungt i TNT versjon i forhold til fordelene det har over Mezcal. Men ikke et dumt valg som fordekk ved tørre forhold, evt bakdekk.
Kan kjøpes her: Milslukern.no
Specialized:
Fast Track GRID:
Fast Track er en gammel klassiker som funker til det meste fra vanlig Birken til Terrengsykkelrittet. Dette ruller bra og har bra grep også på vått. Ulempen er ved litt gjørme. For Ultra ville jeg valgt dette i Grid versjon for ekstra punkteringsbeskyttelse.
Fast Track Comtrol er også et topp dekk, men da det kommer ny Fast Track er det ikke lett å få tak i mer. Kan kjøpes her: Milslukern.no
Schwalbe:
Rocket Ron:
Topp allround-dekk som ikke blir feil uansett føre. Dette i 2.25 med Snake Skin er et topp dekk til det meste. Triller bra og sitter ok på de fleste fører. Ruller bedre enn Barzo dekket, men ikke like godt feste på vått. Kan kjøpes her: Milslukern.no
Hva velger jeg:
Det er masse andre dekk som også er gode: Maxxis Ikon, Ardent race, Schwalbe Nobby nic, Racing Ralph, Specialized Ground Control er bare noen andre dekk som egner seg. Likevel faller de for meg litt igjennom for Barzo dekket hvis man ønsker ekstra grep. Så slik det ligger an kommer jeg til å kjøre:
Fuktig/vått føre: Barzo TNT foran og bak med 1,8 bar bak og 1,7 foran. Stor kjangse for at dette blir oppsettet mitt.
Helt tørt: Barzo TNT foran og Mezcal eller Specialized Fast Track Grid bak. 1,8 bar foran og 1,9 bar bak.
Oppdatert 11.8: Barzo TNT har blitt ett veldig populært dekk og Milslukern sliter med å få tak i flere. Så får man ikke tak i Barzo TNT ville jeg kjørt på følgende kombo: Barzo uten TNT foran med Payote TNT bak, evnt Payote foran og bak. Kjørte Barzo foran og Payote TNT komboen i ritt sist helg og den funker også veldig bra. Generelt kan man si at de 3 Vittoria dekkene har veldig god gummi.
Hva har så de andre på Team Milslukern å si?
Jeg spurte noen av de på laget hva de mener om dekk til årets Birkebeiner/Ultra. Her er hva de hadde å si:
Ola Kjøren (vinner av Ultrabirken 2015):
Jeg liker veldig godt dekkene fra Specialized, og til stibruk generelt er Ground Control veldig fint. Det er et dekk som ruller ok, og med myk gummi og passe lufttrykk sitter det veldig godt på stier i i marka både på tørt og vått føre!
(Til grusritt gir kombinasjonen Fast Trak foran og Renegade bak veldig gode rulleegenskaper og godt grep i svinger!).
Sunniva Dring (vinner av blant annet Terrengsykkelrittet):
Jeg har hatt Fast Track Control som mine favoritt allrounddekk og jeg har også brukt Specialized sine range av dekk. Mest brukte rittoppsettet mitt er 2 x fast track eller som Ola; fast Track foran og Renegade bak i de ritt med grus/lettkjørt terreng. MEN, nå har jeg også sett lyset på Vittoria Mezcal 2,25 volum. Disse kjørte jeg NM maraton med. De er veldig gode i terrenget, med en myk gummi og mye volum og ruller også bra. Virker også punkteringssikre.
Kristin Aamodt (vinner Ultrabirken 2014):
Får ikke kjørt ultra iår (jobber) men likevel: er enig med Ola/Sunniva. Men etter at jeg satt på de dekkene jeg fikk av deg Ole Christian så har jeg vært veldig fornøyd med de til terrenget! (Vittoria Barzo uten TNT). Ville nok gått for dem skulle jeg kjørt ub. Iallefall hvis det var bittelitt vått, bedre grep enn fast trak syns jeg.
Silje Stensrud (4.plass Ultrabirken 2014):
Jeg har også kjørt Vittoria de siste terrengturene jeg har hatt, og er super fornøyd med de. Spesielt de turene der det var sleipt opplevde jeg en forskjell (mulig det sitter i huet, men bare det fungerer så er det det samme for meg).
Torbjørn Svanstrøm (2.plass Ultrabirken 2014):
På løst underlag som rullegrus og forsåvidt gjørme liker jeg schwalbe best. Rocket ron foran og racing ralph bak, 2.25 bredde. Føler meg tryggere i svinger på grus enn f eks fast track og veldig punkteringssikre. For teknisk kjøring med mye røtter, fjell og store steiner liker jeg fast track 2.2 foran og renegade 2.3 bak. Kommer til å kjøre dette på UB. Til vanlig birken er det veldig mye som funker. Fast track, thunder burt, racing ralph i litt smalere dim.
Er du usikker så dra innom butikken eller ta kontakt med oss på Facebook. Lykke til!