Til terrengsykler er det en jungel av forskjellige dekktyper, og ved å bytte dekk kan du få en helt ny opplevelse. Skal du sykle sti eller grus, tørt eller gjørme? Ved å forstå hva som er forskjellen på dekk, kan du få en mye bedre sykkeltur. Vi prøver i dette blogginnlegget å forklare forskjellene for de som er ferske i dekk-verden.
La oss gjøre en ting klart aller først: Det perfekte dekket finnes ikke! Maks grep, ruller som et racerdekk, punkteringssikkerhet som et DH dekk, lav vekt og pakker seg ikke i gjørme. Dette er en drøm, men man må altså velge hva som er viktigst for deg og der du skal sykle. Det er ikke en eneste del du kan bytte på sykkelen din som forandrer den mer. Likevel så er det ganske få som vet og skjønner forskjellene.
Gummiblanding/hardhet:
Gummiblandingen vil i mange tilfeller ha mer å si hvordan dekket griper enn selve mønsteret. Jo seigere/mykere gummi jo bedre grep, men det vil da trille dårligere og dekket vil bli slitt fortere. Mykhet på gummi blir gjerne oppgitt i en durometer-verdi:
- 70 og høyere er harde dekk som ikke egner seg i terrenget når det er vått.
- 60 er middels harde og er ofte et bra kombo for maraton/rundbane.
- 50 og lavere er myke dekk som gjerne blir brukt til sti og DH.
Så er det mange dekkleverandører som løser dette på forskjellige måter, med dual compound og triple compound. Da er gjerne sideknastene mykere og senter av dekket hardere med en mykere gummi oppå. Under ser du et Schwalbe dekk med triple-compound. Da har man hard gummi innerst, myk gummi ytterst på sidekantene og middels hardhet på topp i midten.
Dekkmerkene som i hovedsak blir solgt hos Milsluker’n er Schwalbe og Specialized. Specialized bruker durometer-verdier for å vise mykheten på gummi. Schwalbe har i hovedsak 3 oppbyggninger på gummi:
- PaceStar: Konkurranse maraton/rundbane gummi. Kombinasjon av rullemotstand og grep.
- TrailStar: Gummi som sitter vesentlig bedre på vått. Gjerne brukt til stisykling.
- VertStar: Dette er den seigeste gummien til Schwalbe. Ofte brukt til DH-sykling og Enduro når det er skikkelig vått. Da gjerne brukt foran.
Dekkmønster:
Skal man si noe generelt om dekkmønster, så vil et dekk med små tette knaster trille bra. I helt motsatt ende av skalaen vil et dekk med store knaster med god avstand i mellom sitte bra og pakke seg mindre i gjørme. Dette er også grunnen til at du vil aldri finne et dekk som passer til alle fører. På Birken vil det ikke være noe problem, men sykler man rundbane og tekniske ritt er det mye å hente på dekkvalg. Det vil særlig gi utslag på dager med vanskelige forhold, akkurat som skismurning i langrenn.
På bilde over ser du de mest vanlige maraton/rundbane dekkene til Schwalbe. Fra venstre: Thunder Burt, Rocket Ron, Nobby Nic og DirtyDan.
Som du kan se på knastene så er Thunder Burt et dekk laget for fart og tørre forhold. Her har man lave, tette knaster i midten og større knaster på sidene for sidegrep. Rocket Ron er et mer allround maraton/rundbanedekk. Det triller fortsatt veldig bra, men man har her større knaster for bedre grep. Blir det derimot gjørme vil det pakke seg gjørme imellom knastene.
Nobby Nic som er neste dekk, er et dekk laget for litt røffere forhold på sti. Her har man enda større knaster for bedre grep, og litt mer avstand mellom knastene. Dette vil rulle litt dårligere, men tåler litt mer ruskevær enn Rocket Ron. Dette dekket finnes også i Trail Star gummi. Da vil det sitte vesentlig bedre på våte forhold.
Dirty Dan, dekket til høyre, er for de som kjører tekniske ritt. Dette er et dekk laget for dagene hvor det er seig gjørme. Dette, kontra for eksempel Rocket Ron på dager med seig gjørme, er forskjellen på å gå opp bakkene og å sykle. Det triller derimot dårlig og det er ganske sjelden det er skikkelig seig gjørme. På dager hvor det regner mye, blir gjørma gjerne så våt at både Rocket Ron og Nobby Nic vil fungere bra.
På Specialized har du tilsvarende i dekkene Renegade, Fast Track, Ground Control og Storm.
Men må du ha samme dekk foran og bak? NEI! Ved å kombinere forskjellige dekk foran og bak vil man kunne få de egenskapene man vil. Mesteparten av rullemotstanden kommer fra bakdekket. Så ved å for eksempel kjøre på Specialized Renegade/Thunder Burt bak og Fast Track/Rocket Ron foran vil man få en sykkel som ruller lett, men med bra grep i svinger. De fleste tåler at hjulet bak slipper litt, i motsetning til foran hvor det er digg med bra grep.
Oppbygging:
Alle dekkmerker som mener alvor har forskjellig oppbygning av dekkene sine. Alt ettersom hva du skal bruke de til, kjørestil og om du kjører med slange eller slangeløst. På Specialized og Schwalbe er dette hovedtypene:
Obs: Når jeg skriver Tubeless under mener jeg at de er satt opp med latexguffe, altså uten slange.
Schwalbe:
- LiteSkin: Letteste serien til Schwalbe. Fordelen med disse er i hovedsak vekt, men de er vanskeligere å få opp tubeless og tåler mye mindre. Personlig bruker jeg kun disse hvis jeg kjører med slanger.
- SnakeSkin: Dekk som er forsterket og som er veldig enkle å sette opp tubeless. Til tekniske rundbane/maraton ritt bør dette være valget. Til vanlig stisykling er dette også et bra valg.
- SuperGravity: Dette er i hovedsak dekk for Enduro og grov stisykling. Disse er mye tyngre og har samme forsterkning i sideveggene som et DH dekk.
Specialized:
- S-Works: For de som skal ha det letteste og er villig til å ofre litt punkteringssikkerhet. S-Works dekkene skiller seg litt ut ifra andre lette dekk, disse er ganske greie å sette opp tubeless. Mange velger å kjøre S-Works foran og Control bak for å spare vekt.
- Control: Forsterkede dekk til tekniske ritt. Kjører du hardt eller har problemer med punktering er dette et lurt valg.
- GRID: Enda røffere dekk enn Control. Vesentlig tøffere mot kutt i dekket. Bra dekk for løyper med stor kuttfare og til grov stisykling.
I tillegg til dette har man forskjellige bredder å velge mellom. Til vanlig terrengsykling er 2.2/2.25 bra, til stisykling 2.3 og oppover. De smaleste dekkene kan man velge til Birken og lignende, men tester viser at brede dekk ikke ruller noe dårligere. Det blir litt tyngre, så derfor velger mange 1.95 og 2.0 bredde til ritt som Birken.
Hva bør man ha?
Det er ikke så lett å svare på da det kommer veldig an på hvor og hva du sykler. Jeg har derfor delt det opp i tre kategorier: Rundbane/teknisk maraton, sti, og Enduro/grov sti. Så har jeg delt opp hva jeg synes man bør ha hvis man skal ha 1,2 eller 3 forskjellige dekk. Jeg har her tatt utgangspunkt i Schwalbe og Specialized serien, men det er mange andre med gode dekk for eksempel Maxxis og Michelin.
Rundbane/teknisk maraton:
Her vil du ha dekk som ruller bra, men samtidig griper bra.
- Skal man ha ett dekk så ville jeg lett ha valgt Rocket Ron 2.25 SnakeSkin 2.25 eller Fast Track 2.2 Control. Begge disse er veldig gode dekk som er bra på det meste utenom seig gjørme. Du kan bruke de i alt fra Birken til Terrengsykkelrittet og ha bra dekk.
- Ved 2 dekk-sett ville jeg hatt Nobby Nic 2.25 som dekk 2 til konkurranse. Dette triller fortsatt ganske bra, men griper bedre. Ved forhold som på terrengsykkelrittet i fjor ville dette dekket hvertfall foran gitt en bedre opplevelse enn Rocket Ron.
- Gjørmedekk som Storm eller Dirty Dan. Dette bruker du sjelden, men er utrolig bra å ha når det er forhold for det. Dette blir så og si aldri brukt i maraton da det ruller for dårlig. I rundbane derimot blir det brukt.
Sliter du på våte forhold kan det være lurt å vurdere å ofre litt rullemotstand. Ved å for eksempel velge Nobby Nic i 2.35 med Trail Star gummi eller Butcher dekk så vil du få et helt annet grep.
Stisykling:
Her tar jeg utgangspunkt i rask stisykling hvor det også er en del frakt og man ikke vil at det skal være totalt pyton å sykle på grusen i mellom stipartiene.
- Nobby Nic 2.35 Snake Skin TrailStar er det beste dekket jeg har brukt til lange stiturer. Har man dette eller Specialized sitt Butcher 2.3 Control så har man dekk til det meste. Triller bra, sitter godt på vått føre og tåler en del gjørme. Man trenger egentlig ikke flere dekk når man koser seg på sti.
- Ønsker man flere dekk så ville jeg hatt et bakdekk som triller bedre på tørre fine sommer dager. Da er Schwalbe Rock Razor eller Specialized Slaughter bra alternativer som bakdekk.
Grov stisykling/Enduro:
På grovere sykler som brukes hardt ville jeg valgt hakket grovere dekk enn i alternativet over, selv om de også fungerer bra.
- På Enduro sykkelen min kjører jeg stort sett med samme oppsett hele tiden. Schwalbe Magic Mary foran og Hans Dampf bak. Begge i SuperGravity utgave og med TrailStar gummi. Da har man bombesikre dekk med maks grep foran og et dekk som ruller ok bak. Dette er en kombinasjon som brukes mye både her hjemme og i utlandet. Ønsker man Specialized dekk så er Butcher i GRID versjon foran og bak et bra valg.
- Skal man ha flere dekk så ville jeg hatt Rock Razor i SuperGravity versjon eller Slaughter i GRID versjon. Dette til bruk som bakdekk i tørre/raske løyper.
- For de mest ivrige som konkurrerer kan det være lurt å ha ett dekksett i veldig myk gummi. (VertStar). Dette brukes sjeldent, men i bratte løyper med mye røtter og stein gir det vesentlig bedre feste når det er vått.