Med jevne mellomrom dukker det opp produkter som drar det litt lengre, er litt dyrere og ser så ufattelig fett ut. Alpina ECL 2.0 er absolutt et slikt produkt og jeg har vært så heldig å få teste det.
Jeg har altså fått låne årets største nyhet og videreutvikling innen klassiske skisko. Som carbon-gal var det ikke vanskelig å bli nysgjerrig på en skisko med carbonsåle og carbon hælkappe. Samtidig så gjør det skoen mye dyrere enn tidligere modeller, så det jeg var spent på var om det er verdt det. Med begrensede snøforhold har jeg ikke konklusjonen helt klar enda, men dette er mitt førsteinntrykk av ECL 2.0.
Hva sier Alpina selv om denne nyheten;
Alpina ECL 2.0 er en nyutviklet versjon av den mest avanserte klassiske skistøvelen på markedet, og benyttes av en rekke World Cup-løpere. Alpina sin nye konstruksjon Active Edge Carbon gir optimal passform og komfort, samtidig som skoen er enda lettere og mer presis enn tidligere.
Carbon hælkappen og bindsålen er støpt i ett stykke. Carbon-delen er myk der den skal være komfortabel, og stiv der det er viktig med torsjonsstivhet. ECL 2.0 har også et unikt snøresystem som sikrer en perfekt passform til foten. Myk, klassisk fleks på Xcelerator-sålen fra Rottefella.
Denne skoen må prøves på foten – den er svært tettsittende og komfortabel, samtidig som man umiddelbart merker den presise og kontante følelsen som er viktig ved klassisk skiløping. .
- Active Edge Carbon, full carbon-løsning med forskjellig grad av stivhet og mykhet
- Overdel i ett stykke gir minimalt med sømmer
- YKK vanntett glidelås
- Lav innersko for maks presisjon
- 90 graders lissesystem gir optimal passform.
- Flate lisser holder foten på plass.
- Hæl lommen inni skoen har silikonnupper som holder foten i posisjon
- Racing innleggssåle
- Xcelerator såle fra Rottefella.
Str. 35-50
Vekt 352 gr.
Hvordan er mitt inntrykk av skoen?
Du kjenner og ser at dette er RACING så fort du får skoen mellom fingrene. Her er design og ikke minst vekten på skoen helt rått, og enda råere blir det når man knyter skoen på benet. Det er som å ta på seg en fet fotballsko, det bare sitter som støpt. Dette er noe jeg har savnet på en del andre sko. Ofte blir det litt ekstra plass her eller der, men på ECL2.0 bare sitter det.
Det er 2 ting som gjør den helt rå og gå med; passform og flex i sålen. Som nevnt sitter den utrolig godt på foten og når du går så er flexen i sålen fantastisk myk. Det er ingen knekkpunkter og veldig lite motstand. Det var faktisk såpass annerledes enn skoene jeg har fra før, at det var litt rart i starten. Selv om sålen er skikkelig myk der den skal være det, er den veldig stabil å gå med. Det er nok her karbonsålen kommer inn, de har klart å holde skoen stiv sidelengs og myk når man beveger skoen opp og ned.
Jeg gikk først med skoen i september på Sjusjøen i litt slappsete løyper uten spor. Jeg merket her med en gang at skoen var veldig stabil å gå med. Alt er veldig presist og det føltes riktig. Jeg testet dem siden på rulleski for å sjekke stabilitet. Akkurat samme følelsen her. Jeg hadde vesentlig mer kontroll og følte meg mye stødigere med ECL 2.0. Selv om skoen er mykere i bruk (der den skal være myk) så er den mye mer stabil og man har mer kontroll på skiene.
Hva er så negativt? Så langt er det veldig lite for de som skal ha en kompromissløs racingsko. Dette er nok ikke en sko for de som skal ha en varm sko for lange turer. Selv om jeg ikke har brukt den i minus grader så kjenner jeg at dette ikke er en varm sko. Så det er nok ikke helt det store for de som skal ha en behagelig tøffelsko for kalde dager. Alt her er mer hardt og kompromissløst enn i feks en Alpina CCL. Et annet minus er jo prisen på kr 5999,-. Før jeg testet dem syns jeg det var helt håpløst dyrt, nå derimot synes jeg fortsatt det er veldig mye penger, men med de store forskjellene jeg opplever på kort tid, ender jeg nok med et par i skapet selv også.
Alt i alt så har Alpina laget en fantastisk racingsko for de som skal ha det råeste. Har du pengene og skoen passer foten din så får du ikke noe bedre på markedet i dag.
Vi kommer tilbake med mer om denne skoen når vi får prøvd den mer på snø.
Skoen kommer til butikk i løpet av oktober men du kan forhåndsbestille skoen her: