Kategorier
Sykkel Uncategorized

Vask og klargjøring til ritt del 2.

De er det klart for del 2 av vask og klargjøring til ritt, del 1 finner du her: Del 1

I denne guiden blir det ikke så mye bilder, men heller en sjekkliste med hva du bør se på etter sykkelen er gullende ren og før ritt.

Det er stort sett på dagene med dårlig vær man vil få problemer. Som sikkert mange kjenner seg igjen i fra Birkebeinerrittet de siste årene. Sykkelen har fungert bra men på rittet i dårlig vær får man problemer.

Sjekkliste sykkel:

PS. Et lite tips som kan være lurt å starte med hvis du er litt jålete og har hvite holker er å pakke de inn i feks dopapir som på bilde øverst.

Hjul/dekk: Ta deg tid til å sjekke dekkene. Se etter rifter og kutt. Sjekk også at hjulene er forholdsvis rette.

Bremser: Dette er viktig å alltid sjekke. Skulle du være uheldig å ha lite klosser igjen før feks Birken i drittvær har du et problem. Så se etter om du har bra med bellegg igjen og om skiven din subber. Når du evnt kjøper nye bremseklosser så kjøp klosser av typen metal og ikke organiske. Enkelt og greit fordi i et skikkelig søleritt vil du ikke ha bremser igjen selv om de var nye på start med organiske.

Skjermbilde 2014-08-05 kl. 10.40.00

Skruer: Sjekk over skruer og bolter. Da på alt i fra de som fester bremseskiver, kassett, girwaiere, gir, setepinne, sete osv osv. Trenger ikke å bruke Torque verktøy bare sjekk om de er løse, kjenner du at de er løse så kan du evnt bruke moment nøkkel.

Kjede/drivverk: Her kan jeg starte med et tips som sparer deg for masse trøbbel og utgifter. Kjøp deg kjedestrekk måler og bytt kjeder ofte. Det er den letteste måten for å unngå chainsuck (at kjede følger med drevene foran). Kjeder blir bare billigere og billigere. Et XT kjede på nett koster ikke mange kronene mer.

Det som du må gjøre er å smøre kjede da du har vasket. Bruk kjedeolje ettersom hvordan været ser ut til å bli. Men i de fleste tilfeller er det greit å smøre med tørrolje så sant du ikke er helt sikker på drittvær. Så har du med deg våt olje i bilen og smører kjede med den hvis det trengs.

Ellers sjekk tenner på største krankdrev om noen har blitt bøyd e.l. Dette kan gjøre at kjede napper en gang hver runde.

Utover dette så kan du se mye bare ved å surre pedalene sakte rundt å se om det er noe spesiellt som skjer eller om alt flyter helt fint.

Gir/skiftere: Går giringen lett? Hvis ikke bytt strømper og waiere. Utover det er det ikke så mye å gjøre så lenge det ikke er skadet og må byttes.

 

God tur.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.