Sykle i skogen om vinteren er fantastisk fint, og på dager som i dag er det helt på høyde med fine skiturer. Det er flere og flere som sykler ute og jeg kommer her med noen tips til hvordan du kan få en fin vinter på sykkelen.
De siste vinterne har vært veldig varierende og derfor har flere og flere startet med vintersykling. Jeg har egentlig aldri syklet noe særlig ute om vinteren. Da jeg satset var jeg stort sett sydover eller gikk på ski. Min fasinasjon for vintersykling startet faktisk ikke før i fjor, nærmere bestemt i julen. Jeg fikk låne med meg en 27,5plus sykkel i juleferien på Sjusjøen. Skispor fantes knapt, og veiene var dekt med is, derfor ble det bare sykling. Når jeg først var så godt i gang kjøpte jeg meg like så godt en Fatbike, og jeg var hektet.
Her jeg bor er vi utrolig heldige, da det er 2-3 stk som er skikkelig flinke. De vedlikeholder løypene hele sommeren slik at de er skikkelig bra om vinteren. De blir kjørt opp og tråkket med truger. Gjennom vinteren er vi en gjeng som sykler mye, slik at løypene holder seg best mulig. Dette er også noe av det som er litt spesielt med fatbike/vintersykling. Man må bruke en kveld eller to for å kjøre sporene fine, så kan man glede seg til dag 3 for å cruise rundt i de samme sporene.
At jeg skulle bli hektet på vintersykling var det ikke så mange som hadde trudd. Jeg hater å fryse og er en utpreget solskinnssyklist, men så fort jeg lærte meg å kle meg så var det null stress. Jeg har derfor laget noen tips til hva jeg har erfart etter en vinter med sykling nesten hver dag.
Bekledning:
Å holde seg varm, men ikke for varm er viktig når man skal ut om vinteren. Særlig føtter og hender er problem-områder om vinteren. Samtidig er det viktig å ikke kle seg i for tette plagg da dette gjør at du blir veldig klam/svett noe som gjør at du fryser så fort du stopper. Hvordan er det jeg kler på meg om vinteren?
Helt innerst starter jeg naturlig nok med sykkelshort. Jeg liker ikke å sykle med lange bukser med pad av 3 grunner:
- En shorts sitter bedre og tightere på.
- Upraktisk å måtte vaske vinterbuksa etter hver tur. Shortser har man gjerne flere av.
- Jeg liker å ha vinterbukse ett hakk større enn shortsen for å få litt luft imellom.
På overkroppen varierer jeg ettersom hvor kaldt det er, men uansett har jeg undertøy med litt eller mye ull i. Ved høyere aktivitet og hvis det ikke er kaldere enn -10 syntes jeg trøya på bilde er god. (Swix Race X Warm). Er det kaldere sverger jeg gjerne til plagg i ren ull eller plagg hvor det 2 lag (ull, syntestisk).
På føttene velger jeg høye ullsokker, da gjerne alpinsokker. Da slipper jeg glipper rundt leggene. Dette fungerer veldig godt. Ved -15 og kaldere bruker jeg ullbukse utenpå.
Når det gjelder det ytterste laget så bruker jeg en jakke som er varm, men ikke for tett. På jakka på bilde så er det innebygd hette/balaclava. På de fleste vinterjakker er det ikke dette, så da anbefaler jeg å kjøpe balaclava/hette løst. Jeg liker også å ha vinterjakka i en størrelse større enn jeg ellers ville ha brukt. Igjen er dette for å få luft i mellom lagene.
Det gjelder å bruke en bukse som er forholdsvis vindtett og ganske varm. Her fungerer også langrennsbukser som fbeks Swix Triac-buksa overraskende bra å sykle i.
Når det gjelder problem-områdene føtter og hender, så gjelder det å ha utstyret i orden. På føttene er det skikkelige vinterstøvler som gjelder. Jeg sverger til 45nrth Wolvhammer. Jeg har hatt en del støvler, men de fleste er laget for europeisk vinter og ikke norsk. Så skal du sykle ute, så kjøpe deg skikkelig støvler. Er det skikkelig kaldt så kan varmesåler/sokker være bra i tillegg, men da begynner man å snakke guffent vintervær før man trenger det.
Fingrene fant jeg en bra løsning på først for halvannen måned siden. I fjor syklet jeg med store hansker med elektrisk varme i. Dette og klohansker fungerer bra, men det er så utrolig klumpete å sykle med. Man får null feeeling med styret. Nå bruker jeg Roeckl sykkelhansker, disse er vel det jeg vil kalle høst/vår hanske. Men nå som jeg kombinerer disse med barmitts, er det null problem med kalde fingertupper. Barmitts er trekk som du fester til styre som du tar hendene inn i. Helt topp i vinterkulda.
Et lite eksta tips med føttene er å ta på seg løse knær opp ned. Dette for å ta de over støvelene slik at du ikke får snø ned støvlene. Dette bidrar til at man holder seg varm. Man får gamasjer som er laget for bruket, men har man noen gamle løseknær så fungerer dette utmerket.
Skal jeg ut i kaldere enn – 5 grader så liker jeg å ha på meg en vest ytterst. Dette for å få et lag til og for å gjøre jakken mer vindtett. Er det skikkelig kaldt er det også en liten bonus med vest. Tar man drikkeflaska på lommene bak på jakka får man vesten over slik at ikke vannet fryser så lett.
Jeg liker også å sykle med shorts ytterst når det er kaldt. Da får man et ekstra «vindtett» lag. Swix sin vattert Romsdal shorts fungerer utmerket til formålet, men også sommer baggyshortser hjelper bra.
Et annet problem om vinteren er briller. Det har lett for å dugge veldig, og å sykle uten briller når det snør er skikkelig dritt. Bruker du alpin/motocross-briller med doble glass slår du to fluer i en smekk. 1. De holder seg duggfrie lengre, 2. de beskytter mot kulda.
Ett svar til “Vintersykling, hvordan kle seg?”
Hei, når det gjelder briller er jeg avhengig av å ha progressive briller under alpinbriller. Spørsmål: Dugger ingen av brillene da helder under store anstrengelser??
Kan ikke se at du nevner ansiktsmaske. Kan du sende meg anbefaling av alternative ansiktsmasker? Balaclava dekker ikke godt nok munn og nese. Jeg har sett på nettet noe som heter Untraced Face Protection. Kan du angi lignende produkter? Hva med Airtrim Sport med filter som langrennsløperne bruker? Hjelmlue er et must hvis en ikke har eksempelvis balaclava og lignende
Mvh
Arne