Kategorier
Blogg Konkurranse Sykkel Sykkelkross Team Milslukern

Sykkelkross – den «nye» høstaktiviteten

Når kalenderen viser tidlig vinter og temperaturen kryper nedover mot det blå, og snø, slaps og gjørme preger alt av vei og sti, ja da er det tid for sykkelkross. Denne konkurransegrenen er allerede stor i mange land, spesielt i Belgia og de andre Benelux-landene, og Norge begynner nå å komme noe nølende etter.

Sykkelkrossritt kjøres i en relativt kort rundløype, med totalvarighet på ca 40-60 minutter. Det er altså ikke lengden på rittet som er den store utfordringen, men heller intensiteten underveis; her tvinges du til å løpe opp trapper, hoppe over hinder, forsere sandgraver, gjørmehull og bratte kneiker- og det med blodsmak i munnen og mengder av melkesyre i beina. Deretter passerer du runding og gjentar det samme på nytt, uten et eneste hvileskjær. Høres slitsom ut, sier du? Ja, det er slitsom, men først og fremst veldig gøy. Ettersom man sykler mange korte runder, og ofte på forholdsvis åpne plasser, gjør det konkurranseformen i tillegg svært publikumsvennlig. Under de store rittene i Belgia, for eksempel Superprestige, kan man telle titalls tusen ivrige sykkelfans, og selv om vi i Norge har et godt stykke opp dit så er det morsomt for en maratonsyklist å høre jubel langs så og si hele løypa. Normalen er nemlig å sykle mil på mil i skogen uten å se tegn til liv…

 Foto:Pål Westgaard

Sykkelkross har en god blanding av elementer fra både landevei- og terrengsykling; de tekniske partiene er muligens en fordel for terrengsyklisten, mens de lange, flate strekningene vil derimot favorisere landeveissyklisten. Fellesstart gjør at det er full trøkk fra første tråkk, og løypa er ofte både smal og svingete noe som gjør at det er viktig å kjempe seg til en god posisjon tidlig. Sykkelkross er med andre ord derfor både fartsfylt og utfordrende. Og selv om det høres helt galskap ut å kle seg i tynn lycra i sludd og minusgrader, syklende rundt i de mest gjørmete og våte partiene på mils omkrets, så er det faktisk også utrolig morsomt. Og en god treningsøkt får du jo med på kjøpet, både teknisk, taktisk, fysisk, og ikke minst mentalt; for litt galskap er det jo…

NM i skikkelig sykkelkross-føre. Foto: Ola Morken

En sykkelkross-sykkel (eller CX) ser for mange ut som en landeveissykkel, med bukkestyre og temmelig smale dekk. En CX har derimot en litt annen geometri sammenlignet med en landeveissykkel, og så er faktisk ikke dekkene like smale; her er dekk mellom 31 og 33 mm vanlig (mot 22-25 mm på en landeveissykkel), samt at de er utstyrt med knaster i varierende størrelse. Utover det får preferanse og tjukkelse på lommeboken bestemme hva slags sykkel man ender opp med; karbon- eller aluminiumsramme, høye karbonfelger eller lave aluminiumsfelger, skivebrems eller klassisk kantilever-brems, diskret svart eller signalfarget gul. Du bestemmer!

Foto: Ola Morken

I skrivende stund er årets sykkelkross-sesong over. Det har vært mange morsomme og utfordrende løyper; NorgesCup har i år vært arrangert på Spikkestad, Svelvik, Kristiansand, Arendal, Tønsberg, og til slutt Langhus. NM ble arrangert i Skien for noen uker siden, og ellers har det vært flere gøyale arrangementer som Tryvannskross, Superpokal på Voldsløkka, og Advenstskross på Bjerkebanen. Men selv om ritt-sesongen er slutt trenger man ikke å sette bort CX-sykkelen, den er nemlig helt topp å bruke som vintersykkel. Dersom du er en av dem som bruker den kalde tiden som en unnskyldning for å ikke sykle, håper jeg du kan revurdere – for å sitere en gammel klisje, «det finnes ikke dårlig vær bare vanvittig mye dårlig utstyr». Jeg avslutter derfor innlegget med en kort liste over det jeg mener er nødvendig for at vintersykling skal bli en fin opplevelse, enten det er til-og-fra jobb sykling, eller en søndagstur med kjæresten;

  • Gode piggdekk!
  • Lys foran og bak på sykkelen
  • Varme sko, gjerne også elektrisk varmesåle eller sokker.
  • Ullundertøy
  • Vintersykkeljakke og bukse
  • TJUKKE votter/hummerhansker (oppdaget «Bar Mitts» i fjor- anbefales!)
  • Lue og hals
  • Briller med blanke glass

En CX-sykkel med piggdekk vil ikke oppleves like tung som en terrengsykkel med piggdekk, og dersom man investerer i dekk som er skikkelig skodd så er man like trygg. Det koster litt, men det er det virkelig verdt. Skal man derimot ut i skogen og sykle på løsere underlag vil man antagelig trenge en sykkel med litt mer volum i dekkene, slik at man ikke synker nedi. På brøytede veier og fortau er det derimot en fryd å sykle på CX`en!

Milslukern Sport har CX-sykler i de fleste prisklasser, stikk innom butikken og få et godt tilbud! God tur, og håper vi sees til neste års sykkelkross-sesong!

Foto: Morten Simonsen

Hilsen Silje

 

Forside-foto: Ola Morken

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.