Kategorier
Uncategorized

Scott Spark 2017

Scott har sluppet de nye Spark- og Scale-modellene for 2017. Kort summert er nesten alt nytt! Vi starter med Spark 2017 og har her forsøkt å summere opp det viktigste for dere.

Dette er en forhåndsomtale ut ifra hva som ligger på nett. Sjekk ut Scott-Sports.com så finner du info og bilder av alle modellene. Nederst på siden kan du laste ned en PDF hvor du finner info.

Den nye Scott Spark er i mine øyne den største nyheten Scott har sluppet på lang lang tid. Her har de prøvd forbedre sykkelen på alle punkter, noe det også ser ut til de har klart. Hvertfall i teorien, hvordan det er i praksis har jeg ikke fått teste enda.

Rundbane har blitt tøffere og tøffere de siste årene. Det som før var heftige løyper ses nå som lette løyper. Dette gjelder særlig i World Cup, men også her hjemme. Det gikk opp for meg når jeg trillet igjennom NM løypa i Svelvik. Sist de arrangerte NM så var det en ganske «heftig» løype. Det var til og med noen kuler man kunne hoppe på. Nå derimot, var den i overkant lett teknisk i mine øyne. World cup-løypene blir nå laget for 29 tommers fulldempede sykler, og hele tiden pusher man grensene videre. I år har vi sett Absalon med heve/senkepinne, noe som for få år siden ville vært utenkelig. Samtidig som løypene har blitt grovere har syklene blitt satt opp for å tåle mer og det verste vektfokuset har blitt litt borte. Nå derimot kommer Scott med en ramme som har mer stigeomteri og er lettere enn noe de noen gang har hatt!

Spark har for 2017 delt opp i 3 hovedserier:

  • Scott Spark RC: rittsykkelen hvor vekten på rammen er presset maks, 100 mm vandring foran og bak. HMX-SL eller HMX ramme. SL rammen veier så lite som 1779 g inkl bakdemperen. Serien for de som skal ha det råeste som er å få tak i for rittbruk. PS: RC modellene er kun for 1-delt foran (1 drev foran).
  • Scott Spark: Den vanlige serien Spark for 2017 har 120 mm vandring foran og bak, heve/senkepinne og Fox 34 gafler. Dette ser ut til å kunne blir en veldig allround sykkel og en helt konge kjapp sti/ULtrabirken sykkel. De aller fleste vil nok kjøre fortere med denne i terreng, enn med RC utgaven.
  • Scott Spark Plus: Spark med 27,5 plus hjul, 130 mm vandring foran og 120 mm bak. Denne bestemte jeg meg selv for at jeg skulle ha før jeg hadde sett den. Den er enda slakkere enn de to andre Sparkene og ser ut som en syk Terrengsykkelrittet/Strava-jager! Har man her et 29hjulsett med Boost-nav så har man 2 sykler i en. Her er en liten oversikt over de forskjellige modellene:

Spark 2017

Geomteri:

Geomtrien er for 2017 helt ny, men ved å ha 3 serier kan man da rette det litt mer mot det man ønsker. Det som går igjen på alle rammene er:

  • Slakkere gaffelvinkel
  • Brattere setevinkel
  • Lengre Reach
  • Kortere kjedestag

Dette skal da sørge for at sykkelen er råere i terrenget, men ved å få inn kjedestaget så skal fortsatt sykkelen føles kvikk. Dette er retningen det har gått de siste 2 årene på stisykler, og rundbanesyklene har kommet sakte, men sikkert etter. For mannen i gata er dette positive nyheter og man vil få en sykkel man tørr mer på og kjører fortere på.

Mer om geomtrien kan dere finne her: file:///C:/Users/ole/Downloads/2017_Tech%2520%2526%2520Facts%2520Report_Spark_EN_LowRes.pdf

Jeg har her sammenlignet 2016 og 2017 Spark med 29 hjul i str large og Spark plus/Genius plus:

geo 2017

 

Rammekonstruksjon:

For å få ned vekten og samtidig få en helt annen geomteri så er selvsagt alt på ramma nytt. Eneste som er med videre er Twin Lock systemet. Eller er alt nytt:

  • Helstøpt baktriangel. Ved å fjerne alt av lagere og med et nytt feste til bakbrems, har man spart 130 gram bare på ramma. Noe annet jeg liker er at jo mindre det kan bli slark i, jo bedre er det.
  • Nytt feste av bakdemper. I stedet for å feste bakdemperen i overøret, er det nå festet ned mot krankhus. Ene fordelen med dette er at krankhuset er allerede stivt og forsterket. Pga den nye plasseringen ser jeg at det også skrives i tester at den er mer følsom, samtidig holder seg litt høyere i vandringen.
  • I tillegg til den tidligere topprammen med HMX fiber har det nå kommet HMX-SL. Her er det brukt enda lettere fiber som gjør at HMX-SL rammen er noe lettere enn HMX rammene. HMX-SL kommer riktignok kun på SL modellene.
Ny innfesting av demper.
Ny innfesting av demper.
Ingen ledd slik som før og for Boost nav.
Ingen ledd slik som før og for Boost nav.

Det er masse nyheter og ting å lese/skrive om de nye Sparkene. Jeg vil anbefale å sjekke ut Scott sine sider så kan man lese om alle detaljene: http://www.scott-sports.com/us/en/page/spark

Noen utvalgte modeller:

Med over 30 Spark modeller neste år er det ikke lett å velge ut 5 som jeg synes er ekstra spennende, men her er mine 5 favoritter:

Scott Spark RC SL 900:

Dette er så fett som du får det, så klarer ikke la være å ta med denne, selv om prisen blir høy. Dette er sykkelen for de som skal ha det feiteste av det feite. Her har du HMX-SL ramma på 1779 gram, og alt av komponenter er fra øverste hylle. Her har du den nye XX eagle gruppa blant annet. Kommer nok ikke til å kry av denne på start, og RC World Cup er et smartere valg for de som skal ha toppsykkel. For min egen del er det en overhengende fare for at jeg må ha en slik oransje en 🙂

249536A

Scott Spark RC PRO 900:

Sykkel som jeg har ventet på. Her får man HMX ramma og topp dempere, men XT utstyr. Her har man en komplett værsting rittsykkel til en hyggeligere pris. 1 x 11 XT gruppe gir ikke samme spennet som de nye Eagle versjonene fra SRAM, men funker utmerket. «Dessverre» er dette det laveste steget i RC serien med 100 med mer vandring. Ønsker du en rimeligere sykkel med HMF carbon er det den vanlige Spark serien med 120 vandring.249539

Scott Spark 910:

Dette har vært en bestselger i mange år, hvor man har fått en veldig robust og bra sykkel til en grei penge. Blir spennende å se hvordan denne blir tatt imot nå som den har 120 med mer vandring og heve/senkepinne. Den vanlige Spark serien er nok noe av det du finner på markedet som er mest allround. Sykkelen har 2x 11 XT gruppe, og den nye Fox Transfer setepinnen. Her har Scott fortsatt som X10 serien har vært i alle år. Topp deler med fokus på holdbarhet/funksjon og lite dill dall. Kanskje ikke det mest «sexy» utstyret, men skal man være ærlig er det lite som er bedre.249550

Scott Spark 930:

930 serien for 2017 ser ut som en utrolig bra pakke og kult design. Her får man HMF carbon ramme med Fox 34 Performance gaffel, GX1 (1×11), Syncros heve/senkepinne. En veldig spennende pakke som det blir moro å se hvordan ser ut live.249552 (1)

Scott Spark 7XX Plus:

Dette er en veldig spennende serie. Med en geometri og dekk som bør være helt rått på sti, og skulle man ønske kan man sette på 29 hjul. Kommer i Tuned (HMX full carbon), 710 (HMFcarbon/alu bak), 720 (aluminium). Tuned er værsting-utgaven hvor det ikke er spart på noe med Sram Eagle og topp utstyr. 710 har som X10 serien pleier med XT 2×11, mens 720 har 1x 11 GX1. Her kan du se Tuned versjonen:249553A (1)Hva som er den perfekte sykkelen for deg er ikke lett å si. Alt kommer an på bruk og hvor mye penger man har planer om å legge i det. En ting som jeg er ganske sikker på er at for mange så vil Spark fungere som en alt-i-en sykkel for de fleste. Vi kommer ut med test så fort jeg har fått prøvd en Spark.

Spark-serien og resten av Scott 2017-serien blir lansert på Eurobike og Milslukern kommer til å ha forhåndsbestilling til rabattert pris.  Kom innom butikken for en prat eller ta kontakt på nettbutikk@milslukern.no Enkelte modeller ligger alt ute på www.milsukern.no

Ønsker du å se de live? Scott har utstilling av neste års sykler på Birkebeinerrittet.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.