Noen produkter ser ut som en million som det så fint heter. Den nye klassisk skoen til Rossignol er et slikt produkt, og få om noen andre klassisk støvler ser mer racing ut. Men det viktigste, hvordan fungerer de i praksis?
Rossignol lager fantastiske ski men har hatt litt mer å gå på når det gjelder støvler. De gamle sko modellene har hatt en del forbedringspotensiale. Og med en helt ny støvel på markedet hevder de at de har en topp sko. For å starte med hva som blir skrevet av informasjon om skoen:
«Ny toppmodell fra Rossignol med flott design! Den nye langrennsstøvelen for klassisk er lett som en løpssko! Man trer den på som om det var en sokk.
Skoen har ingen glidelås, bare snøring. Passformen er justert betydelig mot tidligere til en typisk nordisk og bredere lest slik at den vil passe de aller fleste. Den viktigste nyvinningen er likevel at skoen har et langt mykere bøypunkt på tåball enn forgjengerne. Dermed avvikles frasparket som best. De nye Rossi-støvlene er likevel svært kontante og sitter som støpt på foten fordi karbonstøtte er lagt inn slik at skoen er svært vridningsstabil. Kraftoverføringen i frasparket vil også føles ytterligere forbedret, takket være et noe forhøyet hælparti på skoen. Dette sørger for at man kommer flatere i vinkel på skien enn tidligere og kan optimalisere treffet i et kontant og eksplosivt fraspark i perfekt snøkontakt.»
Hvordan fungerer så skoen:
Rossignol sko har enkelt og greit ikke passet foten min så veldig godt før og jeg syntes sålen har vært litt stiv for en klassisk sko. Det kjenner man jo så fort man tar i skoen at har blitt bedre så det slo jeg meg fort til ro med.
Men det var en annen ting som jeg var mer skeptisk til når jeg prøvde den. Den var ikke like god å ha på foten med en gang som en del andre sko. Jeg vurderte å gå opp en str siden jeg syntes den klemte litt her og der. Noe jeg heldigvis ikke gjorde. For når man begynner å bruke denne støvelen så blir den fort god på foten, VELDIG god!. Rossignol sier på sine egne sier at den har Thermo Adjustable fit og at den skal forme seg til foten. Noe den absolutt gjør. Etter de 2 første turene så var det som om skoen var støpt til foten min. De punktene som klemte litt når jeg prøvde den i butikken var helt borte.
En annen ting med denne skoen er at det er ingen glidlås og kun en liten stramme-mekanisme som ligger skjult. Det virker litt rart i starten men man trer den på seg som en sokk og man trenger knapt stammingen i hele tatt. For hvertfall på min fot så sitter den skikkelig godt så fort jeg får foten nedi. Alt i alt litt mer kronglete å få på, men veldig behagelig når man har fått foten nedi. MEN pass på å dytt «lissene» ned i det lille rommet de skal være. For hvis de henger på utsiden og man stikker staven i de så ligger man med nesa i snøen før man vet ordet av det.
Sålen er også av en helt annen kvalitet enn på tidligere Rossignol sko jeg har testet. Her har man ikke følelsen av at sålen «knekker» på et sted, men en javn og fin bøy for hvert fraspark. Og når skoen sitter så godt som den gjør på min fot, så sier det seg selv at den er fantastisk å gå med. Alt i alt en fullblods racing støvel som blir bedre og bedre jo mer jeg har brukt den. Den står ikke tilbake for noe annet jeg har prøvd, faktisk er det den skoen jeg nå bruker mest.
Str: 38-46 (halvstr)
Vekt: 706 gram i str 42
Passer: Middels brede føtter. Det vi kaller en nordisk fot vil passe denne skoen veldig bra.
Varme: Middels. Er midt på treet når det gjelder varme av racing støvler
Pris: 4299,-
Nettbutikk: Milslukern.no