Mange er enige med meg at 2015 blir året hvor fulldempere virkelig slår igjennom for fullt. Det er færre og færre grunner til å ikke velge fulldemper. Men for mange er fulldempere noe skummelt da mange tenker gynging og høy vekt. Så jeg kommer til å gå igjennom en del punkter slik at du kanskje vurderer fulldemper neste gang du skal ha sykkel.
Fulldemperne har virkelig fått fart på seg de siste årene og det er her nå de store merkene legger mest resurser. Vi her oppe i nord ligger bak resten av Europa da Birken har vært og er viktig for mange som sykler. Det er sikkert den største grunnen til at folk har startet med å sykle. Mens vi ser i Europa er det mer tekniske ritt, folk drar mer på topptur lignende turer og hva de gjør i World cup innvirker litt mer på hva slags sykler folk velger.
World cup løypene har blitt mer og mer tekniske. Dette har gjort at flere av verdens beste syklister har sett mer nytten av fulldempere. Dette sammen med teknologien har gått fremover har vi nå fulldempere som er så effektive at selv de største tvilerne er på vei over. 2014 sesongen trur jeg ble det samme for fulldempere som 2011 gjorde for 29ere. Sesongen i fjor startet med at enkelte syklet fulldempere og endte med at de fleste av de beste syklet fulldempere i VM. Det er uten tvil på fulldempere fra rundbane til DH sykler hvor det skjer størst fremskritt om dagen.
For det er viktig at en fulldemper er ikke en fulldemper. Mange kjøper en rundbane sykkel og siden det er en fulldemper så er det en «stisykkel». Dette er ikke helt riktig for det kan være like stor forskjell på en hardtail og en fulldemper som på 2 fulldempere. Grovt så kan man si at man har 4 forskjellige fulldemper kategorier. Mange av de går i hverandre, men grovt kan vi dele de opp i:
- Rundbane/maraton sykler: Specialized Epic (WC), Scott Spark. Dette er sykler som egner seg for å komme seg raskest fra a til b. Funker på alt fra Birkebeinerittet til Terrengsykkelrittet. Men i utgangspunktet konkurranse sykler
- Lette stisykler: Specialized Stumpjumper FSR, Camber, Scott Genius 900/700. Dette er den litt «glemte» kategorien fulldempere. Dette er den type sykkel de fleste som liker å kose seg i skogen og kanskje kjøre noen ritt ville hatt det mest gøy med. Typisk 120-130mm vandring på 29″ hjul og 130-150mm vandring på 27,5″ hjul.
- Grove stisykler/enduro: Specialized Enduro, Scott Genius LT. Her er vi inne på sykler som er laget for å kunne sykle i ok fart oppover men det er nedturen igjen som skal nytes.
- DH: Specialized Demo, Status, Scott Voltage, Gambler. Dette er sykler som i utgangspunktet er til å fraktes opp med heis og dundre på nedover.
Skillene mellom de forskjellige kategoriene er litt diffuse. Feks kan det i noen ritt være raskere med en Scott Genius 900 enn en spark. Eller En Specialized Stumpjumper FSR Evo kan greit brukes i et Enduro ritt. Derfor er det greit å vite hva man skal bruke sykkelen til å få hjelp når man er i butikken og skal ha seg sykkel. Vi er mange på Milslukern som kan hjelpe deg med dette når du skal ha ny sykkel. For 2015 satser vi på alle kategoriene utenom DH.
Neste del av fulldemperens verden så tar vi for oss de forskjellige modellene fra Specialized og Scott. Og hva vi mener de passer best til.
Ett svar til “Fulldemperens verden: del 1.”
Jeg er ei dame på 160 cm som ønsker å skaffe meg fulldempa terrengsykkel. Jeg liker å kjøre i terreng. Ønsker å sykle ultrabirken.Har i dag en Diamant 26, men kjenner at den blir ubehagelig å kjøre i grove stier og i stein. Jeg lurer på en Scott, 27,5. Hva er største forskjellen på Scott Genius 710/910 og Scott Spark 710/910? Hva med scott syklene som ligger noe lavere i prisklasse. Hyggelig å høre litt om dette. Mvh Marianne Harviken